fbpx

10 Content ideeën voor Instagram Threads

“Leuk dat Instagram Threads. Maar wat moet ik er nou mee?” is zo’n beetje de meest gehoord uitspraak in de eerste dagen na de lancering van de app in Nederland op 14 december. Wil jij Threads inzetten voor jouw zichtbaarheid als ondernemer, maar heb je nog geen idee hoe je dat moet aanpakken? Ik geef je 10 Content ideeën voor Instagram Threads:

  1. Deel jouw gedachten
  2. Stel open vragen en begin een lange thread
  3. Vraag naar de mening van je volgers met een poll
  4. Plaats oproepjes
  5. Laat zien hoe het moet in een video
  6. Deel publicaties van jezelf en van anderen
  7. Kondig iets nieuws aan
  8. Deel threads van anderen
  9. Laat reviews en blije klanten zien
  10. Ga de connectie aan

10 Content ideeën voor Instagram Threads

Foto: © Maak Jezelf Zichtbaar

Voordat we dieper ingaan op bovenstaand lijstje, wil ik je eerst het volgende meegeven: denk niet te moeilijk. Threads is net als Instagram, facebook en Whatsapp van Meta en als je gebruik maakt van deze platformen, weet je al een beetje wat de gedachte erachter is en hoe het ongeveer zou moeten werken.

Heb je eerder gebruik gemaakt van Twitter en/of X, dan zul je ook wel een idee hebben van hoe Instagram Threads zakelijk in te zetten. En ook dit lijstje zal voor jou als ondernemers op social media misschien eerder een “O ja!” of een “Ja, natuurlijk!” oproepen dan een “Wat een geniaal idee, daar had ik nooit zelf aan gedacht.”

Maar goed, laten we dan nu maar eens voor die “O ja!” gaan zorgen en je weer even inspireren met die 10 content ideeën voor Instagram Threads.

1. Deel jouw gedachten

Instagram Threads is bedoeld om gedachten uit te wisselen en zo te connecten met elkaar. Deel dus jouw gedachten over jouw dag, je branche, actualiteiten, het ondernemerschap en andere dingen waar je blij (of minder blij) van wordt. Zodat je volgers hier weer op kunnen reageren en er een thread ontstaan van gedachten.

2. Stel open vragen

Ook door vragen te stellen kun je een lange thread beginnen. Dat kan een heel simpel “hoe ziet jouw werkdag er vandaag uit?” zijn, tot “Wat zijn jouw gedachten over de kritische toestand rondom dit en dat?”. De sleutel is natuurlijk afwisseling hierin. En kijk, net als bij andere content, wat er het beste werkt voor jou en voor je volgers.

3. Vraag naar de mening van je volgers met een poll

Instagram Thread heeft ook een handige poll functie, die zorgt voor engagement, delen en het beter leren kennen van je volgers. Net als op Instagram stories kun je tot vier antwoorden toevoegen aan de poll.

4. Plaats oproepjes

Ben je regelmatig opzoek naar interview kandidaten, nieuwe mensen voor je team, pilot deelnemers, onderwerpen, etc? Plaats je oproepjes lekker kort en bondig op threads. Meer info via de link in bio of vraag lekker raak door te antwoorden op jouw oproepje.

5. Laat zien hoe het moet in een video

Op Instagram Threads is het ook mogelijk om video’s te plaatsen en wel tot maar liefst vijf minuten lang. Dat betekent dat je er dus meer mee kan, dan met je stories en reels. Plaats bijvoorbeeld een uitgebreide tutorial, korte interviews of wat dacht je van je eigen miniserie?

6. Deel publicaties van jezelf en van anderen

Eén van de grote voordelen van Threads vind ik dat je klikbare links kunt plaatsen in je ‘posts’. Dat betekent dat je hiermee heel makkelijk jouw nieuwste blog, vlog, podcast of andere publicaties kunt delen. Maar ook linkjes naar interessante artikelen of podcasts van anderen plaatsen is natuurlijk mogelijk – uiteraard wel met een mention naar de maker, zodat hij of zij jouw thread weer kan delen.

7. Kondig iets nieuws aan

Ook nieuwe producten, diensten, trainingen en events deel je natuurlijk op Instagram Threads, net zoals op je andere social media. Van teasercampagne (“Pssst… er komt iets leuks aan”), tot pré lancering (Zet bijvoorbeeld een poll in om de kleur van jouw nieuwe product te bepalen), tot lancering (“Jaaaaaaaaaaa, het is zo ver!”) – ook op dit platform deel je het allemaal met jouw volgers.

8. Deel threads van anderen

Vind je een vraag, poll, video of tekst van een ander interessant of gewoon heel erg leuk? Zet de thread dan even door naar jouw volgers, zodat deze meer zichtbaar wordt. Het liefst met een comment van jouzelf erbij natuurlijk.

9. Laat reviews en blije klanten zien

Vergroot ook hier je expert status door opmerkingen van blije klanten te delen. En dat kan lekker kort en bondig: een screenshot van een enthousiaste DM met daarbij de tekst: “Mijn dag kan niet meer stuk”, of het opnieuw plaatsen van een fijne reactie van je klant op Threads, waar bij je hem of haar bedankt voor deze woorden. En video-reviews plaatsen kan natuurlijk ook.

10. Ga de connectie aan

Oké, dit is niet echt een tip voor het plaatsen van content, maar wel een belangrijke tip voor het effectief inzetten van het nieuwe platform van Meta. Instagram Thread is een sociaal platform. Oftewel: het draait allemaal om connectie en engagement. Ga deze dus ook echt aan door niet alleen vragen te stellen, maar ook te reageren op anderen en interessante threads in jouw community opnieuw te plaatsen.

Loop jij regelmatig vast in het maken van content van je socials? Sluit je aan bij de Content Secrets Club!