fbpx

Wees wie je wilt zijn!

Op social media is er eigenlijk al wat jaartjes een rage gaande, waarin men zichzelf en elkaar oproept om zo veel mogelijk ‘echte foto’s’ te plaatsen en jezelf te laten zien zoals je bent. Super natuurlijk, want iedereen is mooi en iedereen is uniek en prachtig om te zien.

Ik ben dan ook helemaal voor ‘jezelf zijn’. Ook als het gaat om publieke bekendheid en zichtbaarheid. Echt: I applaud it!
Maar is ‘jezelf zijn’ hetzelfde als ‘jezelf niet anders voordoen dan je bent’?

Zichtbaar zijn is een keuze

Ik beheerde toen ik net begon met ondernemen twee Instagram accounts: één over gezonde voeding (deze bestaat niet meer) en één over zichtbaarheid en mijn leven als online ondernemer (@Maakjezelfzichtbaar). Vooral toen ik begon met mijn foodie account vond ik het erg moeilijk om mezelf helemaal bloot te geven. Ik plaatste er voornamelijk foto’s van mijn maaltijden en heel af en toe een sport/beweeg-foto (toegegeven: ik sport niet zoveel…).

Ik plaatste vrij weinig foto’s waar ik zelf in het geheel op stond. In eerste instantie omdat ik het veel leuker vind om er foto’s van mijn maaltijden te plaatsen, maar deels ook omdat ik geen zin heb in sommige meningen van anderen. In mijn bio kon je namelijk lezen dat ik nog 20 kilo af wil vallen en vaak krijg ik op mijn foto’s reacties als ‘Wil jij echt nog 20 kg kwijt? Dat is toch niet nodig?’ En ‘Aan je gezicht is niets te zien, weet je het zeker?’, etc. Hele lieve reacties natuurlijk, maar wel gebaseerd op een foto die ik niet voor niets heb gekozen om aan de wereld te laten zien… Omdat ik zelf vind dat ik er goed op sta!

Op mijn andere Instagram account, waarmee ik heel bewust een bepaalde branding wil uitstralen, post ik wel regelmatig foto’s waar ik zelf op sta. Dit zijn echter wel foto’s van een bepaalde kwaliteit en waar ik naar mijn eigen mening ook nog een beetje leuk op sta. Hiervoor heb ik in het voorjaar ook een fotoshoot gedaan en de bedoeling is om dit minimaal 2 keer per jaar te doen, zodat ik altijd mooie foto’s van mezelf heb die een beetje bij het seizoen passen. Ik plaats foto’s op beide Instagram accounts dus heel bewust met een bepaalde reden en achtergrond.

Op de eerstgenoemde account wil ik laten zien wat en waar ik eet en niet per se hoe ik er uit zie. En op de tweede account wil ik juist laten zien dat ik investeer in professionele foto’s en een stukje buiten mijn comfortzone wil gaan door (en om) mezelf te laten zien. Het is dus niet alleen een keuze of je jezelf wilt laten zien, maar als ondernemer is het vooral ook een keuze hoe je jezelf wilt laten zien.

Personal Branding is een mindset

Daarbij komt dat ik elke dag probeer om in een bepaalde mindset te leven. Die mindset staat voor wie ik ben, maar ook voor wie ik wil zijn én wil worden. Ik geloof echt in de kracht van visualisatie en de kracht van gedachten. In de Wet van Aantrekking, waarbij je bepaalde dingen aantrekt omdat je je ernaar gedraagt en erin gelooft. Beelden zijn hierbij een zeer krachtige tool. Denk maar eens aan het gebruik van een moodboard of aan het visualiseren van je doelen.

Ik kan dan ook heel blij worden van een mooie afbeelding van iets wat ik graag wil hebben (of dat nu een mooie auto is, of een strandvakantie met mijn zoon). Deze brengen, evenals als mooie foto’s van mezelf, positieve gevoelens bij mij naar boven die mij helpen om mijn mindset te behouden of te versterken. En die mij helpen te komen waar ik wil zijn. En dat is de grootste beweegreden als ik een foto -of quote- plaats op Instagram (of andere social media): ze laten mij voelen wie ik wil zijn en wat ik wil bereiken.

Hasthtag nofilter?

Nogmaals, ik vind het echt fantastisch als mensen zichzelf durven te zijn. Begrijp me niet verkeerd! Maar ik zou zelf niet snel #nofilter bij mijn posts zetten, ik vind die filtertjes nou juist het leukste van Instagram. Maar aan de andere kant zal ik ook geen rimpels verwijderen of de kipfiletjes onder mijn armen weghalen met een app (ja, dat kan!). Ik geloof ook niet dat ik mezelf anders voordoe dan wie ik ben.

Als ik de foto’s toegestuurd krijg van een fotoshoot zijn er een aantal waarvan ik denk: “blegh” en ook een aantal waarvan ik denk: “ja, dit ben ik!“. Soms raak ik na een aantal keer kijken gewend aan een foto in de eerste categorie en plaats ik ‘m alsnog. En soms twijfel ik bij een foto uit de tweede categorie of anderen mij ook wel zo zien en of ik ‘m dan wel moet plaatsen. Het antwoord is: ja. Want ik wil laten zien, hoe ik mezelf zie. En ziet een ander dat niet, dan is dat ook prima. Misschien moeten we dan gewoon eens een kop koffie drinken om elkaar beter te leren kennen 😉

Wil jij weten hoe je als ondernemer meer zichtbaarheid creëert op jouw eigen manier? Download de gratis Zichtbaarheid Checklist.