Hoe plan je je Instagram posts en stories in?

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld hoe je het beste posts en stories kunt inplannen voor Instagram. Dat kan namelijk niet via de Instagram app zelf. Wel zijn daar verschillende andere apps voor, zogenaamde planningtools. Zelf maak ik hier geen gebruik van, maar dat betekent niet dat dit voor jou wel kan werken. Laten we eens kijken welke manieren er zijn om je content voor Instagram te plannen, zodat je zelf kunt kijken wat er het beste bij jou past.
 

Waarom kun je niet content inplannen in Instagram zelf?

 
Toen de Instagram app gelanceerd werd in 2010, was de doelstelling van de app om ‘spontaan’ foto’s en momenten te delen met jouw volgers. Die volgers bestonden toen voornamelijk uit persoonlijke vrienden en familie en mensen die jou wilden volgen omdat ze je content leuk genoeg vonden. Inmiddels zijn er al heel wat functies bijgekomen, die je helpen om Instagram ook als marketing- en zichtbaarheidstool in te zetten. Toch kun je nog steeds geen berichten inplannen, zoals dat op facebook bijvoorbeeld wel kan. Wel heeft Instagram uiteindelijk toegegeven aan die behoefte, door samen te werken met een aantal planningtools die zichzelf officiële partner van Instagram mogen noemen.
 

Hoe ik mijn posts inplan

 
Zoals ik al liet weten, maak ik zelf geen gebruik van een tool om mijn content op Instagram in te plannen. Wel zorg ik ervoor dat ik elke week een contentplanning heb voor mijn posts en stories. Dat houdt in dat ik aan het begin van een week bedenk welke doelen ik wil bereiken met mijn content en daar berichten en Insta stories bij ga bedenken. De ene posts werk ik al uit (door al een foto te zoeken en een bijbehorende tekst te schrijven), van de ander schrijf ik alleen het thema en het doel op en daar bedenk ik later iets bij. Simpelweg omdat de inspiratie er soms later pas is. Voor mijn stories bedenk ik soms een thema en/of doel vooraf, maar meestal ontstaan deze spontaan.
 
Om het mezelf makkelijk te maken, sla ik ideeën voor posts, en foto’s waarvan ik denk dat ze later ook nog goed in te zetten zijn, op als concept in de Instagram app. Dat doe je door alvast een bericht te maken (waarvan je tekst ook later kunt toevoegen of aanpassen) en vervolgens hier uit te gaan door twee keer op het pijltje ( < ) linksboven te klikken. Je krijgt hierna een melding met de vraag of je het bericht op wilt slaan als concept of niet. Als je hiervoor kiest, komt dit bericht bovenaan te staat (boven je filmrol), wanneer je een nieuw bericht aan wilt maken. Zie ook de screenshots hieronder ter verduidelijking van deze uitleg.
 
 

Waarom ik op deze manier mijn content inplan

 
Waarom ik mijn content op Instagram op deze manier ‘inplan’, heeft twee voorname redenen. Eén daarvan is dat ik, wanneer ik een post of story maak, daar een bepaald gevoel bij heb. Een gevoel dat op dat moment bij mij naar boven komt. Wanneer ik content maak vanuit zo’n gevoel en het inplan voor later, ben ik bang dat ik tegen die tijd dat het gepubliceerd wordt al ‘uit dat gevoel’ ben. En dat maakt dat wanneer mensen reageren op content ik dus niet meer in dat gevoel zit en ook niet op hen kan reageren vanuit die energie waarin ik zat toen ik de content maakte. En dat vind ik zonde, omdat het doel en de effectiviteit van de content daardoor minder kan zijn.
 
Een andere reden is dat ik graag de tijd neem om het eerste uur na het plaatsen van content, actief te zijn op Instagram. Met het reageren op posts en stories van anderen en ook het snel kunnen reageren op reacties op mijn zojuist geplaatste content. Dat doe ik om mijn post of story op het moment van plaatsing zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Als je namelijk binnen een uur reageert op reacties, brengt Instagram je post onder de aandacht bij nog meer mensen binnen jouw doelgroep. Bovendien maak je jezelf en je eigen Instagram account op datzelfde moment zichtbaarder door zelf te reageren op posts van anderen.
Wanneer ik gebruik zou maken van een planningstool en berichten dus automatisch worden geplaatst, zit ik hier niet bovenop en dat gaat ten koste van mijn zichtbaarheid. Nou zou ik natuurlijk voor elk geplande bericht een reminder in mijn telefoon kunnen zetten om dit te doen, maar wat nou als ik met iets anders bezig ben? Voor mij werkt dat in elk geval niet.
 

Is posts inplannen via een planningstool voor Instagram een goed idee?

 
Natuurlijk heeft het gebruik van planningstool ook veel voordelen. Ik weet dat er ook een heleboel zelfstandige ondernemers zijn die het als stressvol ervaren om steeds weer iets te ‘moeten’ posten. En dat is zeker niet de bedoeling. Jezelf en je onderneming zichtbaar maken via Instagram is namelijk hartstikke leuk, maar zodra je voelt dat je ‘moet’, dan is de lol er van af.
Ben je iemand die die planning, structuur en het vooruitwerken nodig heeft, dan zou ik zeker eens kijken of er een tool is die bij jou past.
 
Het beste is dan om een officiële partner van Instagram gebruiken. Instagram vind het namelijk hartstikke leuk als je volgens haar regeltjes te werk gaat en als je dit doet zal Instagram je ook belonen, door je vaker onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep en je sneller toegang te geven tot nieuwe functies op het platform.
Overigens kun je nog niet met alle tools stories inplannen, sommige tools zijn er alleen nog voor het inplannen van je Instagram posts.
 

Welke planningtools zijn er?

 
Er zijn inmiddels heel veel verschillende planningtools voor Instagram. Het is aan jou om te kijken welke het beste bij je past. De meeste apps bieden een gratis proefperiode aan van bijvoorbeeld 1 maand, waarna je een aanbod krijgt als je gebruik wilt blijven maken van de tool. Je kunt dus verschillende planningtools uitproberen via die gratis proefperiode.
 
Overigens kun je alleen berichten voor Instagram inplannen wanneer je een bedrijfsprofiel hebt. Hoe je eenvoudig van je persoonlijke account een bedrijfsaccount maakt, lees je hier.
 
 
Een aantal populaire planningtools voor Instagram zijn:
 
  1. Planoly
  2. Later
  3. Hootsuite
  4. Preppr
  5. Buffer
 
 
Ook leren hoe je op Instagram jouw ideale klant aantrekt? Meld je aan voor de online training ‘Maak Jezelf Zichtbaar via Instagram’. Kijk hier voor meer informatie en om je aan te melden.

Boekentips (Adv. Bol.com):

Delen
Hide Buttons